Grillet Dorade med Brokkolisalat!

Endelig ble grillen fyret opp, og for en start.

Helgrillet Dorade, fylt med smør, sitron og frisk timian.

Tilbehør ble en digg brokkoilisalet:

Jeg brukte,

1/2 brokkoli fin kutta, rista pinjekjerner, hakkede valnøtter, finkutta løk, granateplekjerner og Tulips Tørrsaltet bacon.

Start med å steke baconet i litt olje, sett til side når det er ferdig.

Lag dressing av 1 dl majones, 1 ss sukker og 1 ss epleeddik.

Ha oppi de andre ingrediensene og baconet og gjerne baconfettet også, og bland godt.

Grill Doraden, gjerne i en grillrist, i 4-5 minutter på hver side, rens fisken og del ut nygrillet fisk til gjestene.

Velbekomme!

 

PS.Alltid en selfie når det grilles! 😜💫💫

 

 

Taco fredag, og Loaded Nachos!

Dagens lunch ble det halve Norge spiser i kveld, og vår variant var litt annerledes og kanskje nettop du vil la deg friste og teste denne!
All ære til Karoline  som foreslo dette og lagde dette!

Vi har det godt i Danish Crown!

Loaded nachos med Tulip Tørrsaltet Bacon og Pulled Chicken!
Varm Tulip Pulled Chicken som anvist på pakken, i ca 20 minutter på 180 grader i ovnen!
Lag guacamole av avokadoer, hvitløk, rødløk, litt chili, salt, pepper,  og koriander , kjør den glatt med en stavmikser og smak til med litt limesaft!
Topp gjerne med litt chiliflakes og koriander blader til serveringen!
Lag en frisk tomatsalat med finkutta hvitløk, vanlig løk i småbiter og gode og smaksrike tomater i småbiter, smak til med litt olje,salt og pepper, pynt med litt koriander!

Selvsagt digg med lime, agurk, mais og RørosRømme!

Legg et lag med nachos i en ildfast form, strø på revet ost og legg på et lag til med nachos, hell over litt tacosaus.

Riv Pulled Chicken med to gafler og fordel over nachosen, ha på revet ost og to pakker med Tørrsaltet TulipBacon terninger!

Stekes på 200 grader til osten er gylden og baconet er stekt!

Strø på koriander, Nytes varm i hyggelig lag!
Ha en fin fredagskveld!
Egil

 

Kokosbollekake med brownie bunn!

Etter 10 dagers Callenge med 1.6 km powerwalk, 25 burpees og 25 situps, ikke brus og ikke sukker, da ble det kake idag!

Og for en kake det ble, det ble en med mye Sukker!

Brownie bunn brukte jeg en pose Toro, Når bunnen er avkjølt lager du fyllet,

4 eggehviter, 3 dl sukker som piskes stivt også blander du i 6 gelatinplater, som har vært lagt i vann i 6-7 minutter, og smeltet i en egen bolle i mikroen, !
Strø kokosmasse på brownie bunnen før du har på stivpisket eggehvite og strø på litt kokos på toppen av den.
Kok opp 2 dl fløte og ha oppi 200 g lys kokesjokolade, la det smelte i fløten og rør det godt og glatt. Når den er litt avkjølt har du den på toppen av kaken. Settes kaldt før den serveres.
Lager du den nå til Påsken, pynt med litt Påskeharer!

Lag deg en god helg!
Egil

Vaffeldagen!

Hvordan starter du dagen, selve vaffeldagen?

 

Her blir det en vaffel med Brie, honning og TulipBaocn!

 

 

Hva er din mest spesielle vaffel topping?

 

Egil

 

 

 

 

Søndagstur med pølser på termosen!

Wow, for et fantastisk vær vi har nå, ihvertfall her på Østlandet, men sikkert flere steder i landet!
Bare å nyte, og en god måte å nyte på er jo å komme seg ut på tur!
Skal man på tur må, eller bør man ha med seg litt Energipåfyll iform av noe rask og god mat!
Idag kokte jeg opp vann og hadde på termosen min, tok med en pakke lomper, ketchup, sprøstekt løk, en hjemmelaget remulade og en pakke med Tulip’s Røde Pølser!
Pølsene skal bare trekke i 6-7 minutter før de er gjennomvarme. Så det går fort når man trenger Energipåfyll.
Ha en riktig god søndag!

 

Egil

Kvelds snacks!

Skriver kvelds snacks, men dette er jo like godt uansett tid på døgnet!
For min del blir det til fotballkampen i retur oppgjøret for Bodø Glimt!
Strings er jo flott Bar snacks også!
GÖL Salami Strings i tre varianter, eggerøre med vårløk, guacamole og sprøstekt TulipBacon!
God turmat også, eggerøre lager man jo bare over bålet etter at man har stekt TulipBacon, bruker det gode baconfettet til å steke eggerøre i!

Egil

 

Sprøstekt Lysingfilet med erter, smørsaus og tørrsaltet TulipBacon!

Fisketirsdag, man hører om denne dagen gjennom hele uken, og påvirket det blir man, eller ihvertfall blir jeg det.

Idag ble det Lysingfilet på meg.

En skikkelig god og smaksrik hvitfisk, herlig å sprøsteke den på skinnsiden.

Lagde ertepure med mye smør og litt fløte, nykote erter, hell av vannet, ha oppi smør og litt fløte, kjør med stavmikseren til litt over halvdelen av ertene er most, ha oppi litt salt og pepper og bland godt med en sleiv.

Stek Tørrsaltet Tulipbacon terninger i litt olje, etter litt samler du baconet i den ene siden av stekepanna og steker Lysingfileten i baconfettet, alltid med skinnsiden først. Om baconet blir først ferdig, ta det opp og hold det varmt.

Steke lysingen, som er krydret med salt og pepper,  mest på skinnsiden så den blir sprø og god, men fiskesiden må også få litt stek.

Lag smørsaus; Fres litt finkutta løk i litt olje og ha oppi litt hvitvin, kok dette inn til 1/3. Ha oppi litt fløte og la det koke i 2-3 minutter, ta kjelen bort fra varmen og pisk inn klatter med smør, da må ikke sausen koke, da vil den sprekke. Pisk inn smør helt til sausen er tykk nok, smak til med litt salt, pepper, sitronsaft, finkutta gressløk og litt lakserogn.

Velbekomme!

 

 

Lørdagsfrokosten ble en proteinrik pai!

Hei og god lørdag kjære lesere.

Idag hadde jeg lyst på noe annet enn det vanlige til frokost, så kikket litt i skap og kjøleskap og jammen fant jeg litt.

En proteinrik pai ble det, og jeg brukte:

Spelt lomper,

4 egg, 1 beger seter rømme, litt vårløk i ringer, rød paprika i biter, litt finhakket chili og hvitløk, finhakket frisk timian, delte cherry tomater, 2 dl revet ost og sist men ikke minst, Tulip Tørrsaltet ternet bacon.

Sett ovnene på 200 grader, gjerne varmluft. Fin frem en paiform, smør den litt med olje eller formfett.

Dekk formen med speltlomper, stek Tørrsaltet Tulipbacon i litt smør på middels varme, hold igjen 1/3 av den revede osten, bland alt det andre sammen, krydre med litt salt og pepper, hell eggemassen over lompene, fordel det likt i hele paiformen, ha over de smørstekte TulipBacon terningene og strø på resten av den revede osten, krydre gjenre med litt oregano på toppen.

Stek i ca 20 minutter, men følg med på slutten.

Til frokost er denne god som den er, til et større måltid er det digg med en enkel salat til.

Velbekomme!

Egil

 

Taco til lunch på en torsdag! Tulip`s Pulled Pork Taco.

Tips til dere som spiser Taco flere fredager i måneden.
Hva med å teste ut Tulip`s Pulled Pork Taco!
Langtidsstekt kjøtt, også følger det med tacokrydder, bare å krydre og steke i ovnen på 180 grader i 25 minutter, rive kjøttet med to gafler og sette frem tilbehør som du liker, og vipps så er det en nydelig og sunn Taco variant.
Velbekomme!

 

 

Pulled Pork i ølsaus, servert med hjemmelaget potetmos og stekte grønsaker!

Glimrende lunch idag, selv om dette er mer middag og en kveldsrett, men ned gikk det og godt var det.
Setter Tulip Pulled Pork i ovnen på 180 grader og stek i ca 25 minutter.
Lag ølsaus.
Ta en 1/2 løk og skjær i strimler, og en gulrot i terninger, 1 hvitløk i biter og 1 ss revet appelsinskall, Fres dette i olje til de er gyldne. Hell på en boks, 0.5 mørkt øl, og kok inn til en tykk glace. smak til med litt kjøttkrft, soyasaus og litt appelsinsaft.
Nåk Pulled pork er ferdig i ovnen reiver du kjøttet med to gafler og vender inn i ølsausen.
Server med smørstekt blomkål og brokkolini.
Digg med hjemmelaget potetmos også,
kok poteter møre, hell av vannet og ha oppi godt smør og fløte, mos med en moser, når du har riktig konsistens, smaker du til med salt, pepper og eventuelt litt muskatnøtt.
Velbekomme.