Biff, bearnaise, gratinert pommes frites og syltet rødløk!


En klassiker dette her, men jøss så godt, og det ble en liten vri da jeg etter at pommes fritesen var stekt hadde på revet ost og sprøtt Tulipbacon og gratinere de litt, mmmmm.

Til Syltet rødløk bruker jeg 1-2-3 oppskriften

Kok opp 1 del eddik, 2 deler sukker og 3 deler vann, rør til sukkeret er smeltet,

helles over rødløk delt i halve skiver. La løken stå og sylte i minst 2 timer før serveringen.

Bearnaise:

Kok opp 1 ss estragonblader, 4 ss vann, 1/2 finkutta sjalottløk og 1 ss vineddik eller estragoneddik- kok til det er redusert til halv mengde.

Sett 150 gram smør på svak varme og la det klarne.

Ta 3 eggeplommer, tempererte, i en bolle som står i et vannbad, hell oppi den kokte reduksjonen og  rør sammen. Spe i tynn stråle med de klarnede smøret mens du pisker godt.

Smak bearnaisen til med salt, pepper og gjerne litt sitronsaft til slutt.

Jeg steker ternet Tulipbacon i litt olje først, leger det så til side, krydrer biffen med salt og pepper, og steker biffen i baconfettet, sterk varme til biffen er brunet på begge sider, senker varmen litt og steker til den er medium. Biffen må hvile i 5 minutter før den serveres.

Velbekomme.

 

 

Aperol Spritz! 2-3-4

Endelig fredag vil mange si, jeg å!

Sol og blå himmel, 21-22 grader og det er Sommer, den er nå!

Starter helgen med å nyte en Aperol,

Jeg  bruker 2-3-4 oppskriften

2 Deler Aperol

3 Deler Prosecco

4 Deler Tonic

Masse isbiter og 1-2 skiver appelsin,

Alt blandes i glasset, rør rundt og nyt!

God helg!

Cornflakes panert kyllingfilet!

Et godt tips til en god lunch, lett middag eller raskt kveldsrett!

Kyllingfilet panert i egg og cornflakes, servert med Eplesalat!
Starter med Eplesalaten, så den kan stå å trekke ut litt smaker!

Bland 1 ss majo og 1 ss rømme, ha oppi litt karry, cajennepepper og litt salt, rør sammen!

Fin kutt 1 eple, 1/2 rødløk, 2 stilker stangselleri, 2 cm rød chili, 1 vårløk og ha oppi dressingen, og vend sammen. Er det formye dressing har du oppi mere epler! Ta på lokk og sett til side mens kyllingen tilberedes!

Del kyllingfileten i 3 biter, den litt biten og del fileten i 2! Pisk et egg med litt salt og pepper, ha cornflakes i en skål, knus de litt med hånda de.
Dypp kyllingbitene først i egget så i cornflakesen og videre i en varm stekepanne med smør, brun på begge sider og senk varmen. Snu ofte så ikke cornflakesen blir brent!

Ta fram Eplesalaten, tallerkner og server maten!

PS. Denne salaten passer til det meste av grillmat!!

Velbekomme!

Fredagspizza med potet, rosmarin og bacon!

Knaller til med en skikkelig ny variant med pizza!

Pizza med hvit saus, potetskiver, vårløk, rosmarin og Tørrsaltet TulipBacon terninger!
Wow, dette ble snadder!
Utgangspunktet var slik!

Idag brukte jeg en ferdig Italiensk pizzabunn som heg fant på Meny, om du lager bunnen selv må den lages og settes til heving først, og den bør nok forsterkes i 6-7 minutter før du har på fyllet.
Start med å skrell potetene og del de med ostehøvel eller mandolin om du har. Legg skivene i kaldt vann imens du lager pizzasausen, så skylles litt stivelse bort.

Lag pizzasaus av 1 dl RørosRømme som du blander med en finhakket hvitløk, litt salt og litt finhakket frisk timian!

På bunnen smører du et godt lag med pizzasausen, så tørker du potetskivene og legger på de, litt revet ost, finkutta vårløk i ringer og en pakke Tørrsaltet TulipBacon terninger!

Stekes i 12-15 minutter på 225 grader!

Nyt maten,

Egil

 

Søtpotetsuppe med Tørrsaltet TulipBacon!

Her på Jessheim er det tungt regnvær i kveld, da synes jeg det er digg med en varm, god og litt spicy suppe, selvsagt med digg sprøstekt TulipBacon!

Så da ble deg en kjapp og god søtpotetsuppe!
Her er utgangspunktet!
Startet med å skrelle søtpoteten og dele den i biter, kokes sammen med litt rød chili og  1/2 hvitløk, i kraft til den er mør!

Mens søtpoteten kokes steker du Tørrsaltet TulipBacon sprøtt i litt olje, som her!

Når søtpoteten er mør har du oppi en dl fløte og kjører den glatt med en stavmikser, juster tykkelsen på suppen med mere fløte eller kraft!
Serveres rykende varm med sprøtt bacon og en god skje RørosRømme!

Server gjerne godt brød til.

Velbekomme!

Stor branfare nå! Dagens Tips her……

 

 

 

Stor brannfare nå.

Tenk smart når du skal ut på tur, ikke tenn opp bål uforsiktig ihvrtfall.

Dagens tips er enkelt, om du skal på skogstur, topptur eller om du skal på stranda å sole deg,

Kok opp vann og ha på en termos eller to, pakk med Røde Tulip Pølser, lomper og digg tilbehør som du liker.

Når du er fremme ved turens matpause har du de gode, kjøttfulle Røde pølsene oppi termosen og lar de trekke i 7-8 minutter så er de gjennomvarme og klare for å spises.

Velbekomme.

Egil Langemyr – matblogger – Pølser på termos!

Egil Langemyr – matblogger – Søndagstur med pølser på termosen!

 

Hjemmelaget potetmos, bacon og kamskjell!

Minner om denne fantastiske varianten av en herlighet, gode smaker som matcher hverandre, enkelt å lage!

Mmmmm, en av mine favoritter!

Velbekomme!

 

Tik-Tok trend!

Artig med minner som kommer opp på Telefonen!

I fjor var det en TikTok trend med å ha en Japp inni en spiss paprika å spise,

Jeg tok den litt lenger, og surret TulipBacon rundt å stekte den i 8-10 minutter!

Artig og godt!

Trender kommer og forsvinner raskt!

Egil

 

Sprøstekt makrell!

Ajajaj,

Dette var snadder, etter en helg med mye sol og gode vibber om Sørlandet var det snadder med en typisk Sørlandsrett i dag!

Sprøstekt Makrell med rømme og stekt TulipBacon med Sommerkål!
En liten egen vri på tilbehøret, men det var digg så test det ut!

Stek Tørrsaltet TulipBacon  terninger i litt olje i 4-5 minutter, ha så oppi sommerkål i biter og krydre med grovmalt pepper, stek den et par minutter.

Om det er plass i stekepannen stek makrell i 2 minutter i fettet som er der, om ikke bruk en egen panne med litt olje, og krydre den med salt og pepper!

Tips! Vend fisken i litt mel for stekingen, da blir den ekstra sprø!

Servere med en stor skje med RørosRømme!

Velbekomme!

Egil

BaconMajones, krabbe og salat!

Står du fast, er litt matlei eller ønsker å prøve noe nytt?

Så prøv denne retten!
Brioche hamburgerbrød med TulipBacon majones, med krabbekjøtt fra håndrensede krabber og en digg salat med mange, avokado, hvitløk og rødløk!

Start med å lege TulipBacon majones!

Stek en pakke med Tørrsaltet TulipBacon terninger i litt olje på medium varme, bruk litt tid, de skal bli sprø og god, og oljen skal ha litt bacon smak!

Sett til avkjøling, og la oljen renne til den ene siden!

Når BaconOlje er kald blander du den med rapsolje til du har 2 dl! Ha det i et smalt litersmål sammen med et temperert egg, litt salt, litt basilikumblader og halvdelen av de sprø baconterningene.
Sett stavmikseren i bunnen og start den på full styrke og løft sakte opp, og etter 5 sekunder har du en nydelig BaconMajones!
Salat, Del mango, avokado i småbiter og bland med finkutta hvitløk og rødløksbiter, ha på litt olje og urtesalt!
Smør Brioche brødene med et godt lag BaconMajones og strø på litt av de sprøstekte bacon terningene, fordel krabbekjøtt på begge brødene og topp med litt BaconMajones og resten av de sprøstekte Tulip bacon bitene!

Serveres med den nylagede salaten!

 

Velbekomme!

Egil